Het Lekkanaal verbindt het Amsterdam-Rijnkanaal met de Lek. De Prinses Beatrixsluizen in het Lekkanaal is de belangrijkste hoofdvaarwegverbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Jaarlijks passeren ongeveer 50.000 schepen dit in 1938 gebouwde rijksmonument.
De doorstroming van de scheepvaart moet verbeteren zodat meer grote schepen het Lekkanaal kunnen passeren. Om dit te bereiken zal de Prinses Beatrixsluis worden uitgebreid met een nieuwe derde sluis. Het huidige gebouw met de sluisbediening heeft geen goed zicht op deze nieuwe sluis en is bovendien gedateerd. Daarom moet de sluisbediening gemoderniseerd en verplaatst worden naar een groter onderkomen.
Op het terrein bevinden zich drie voormalige sluiswachterswoningen. Deze rijwoningen worden het nieuwe onderkomen van de sluisbediening. De woonfunctie zal worden gewijzigd in kantoorfunctie. Deze bouwkundige aanpassingen zijn voor Rijkswaterstaat aanleiding om dit nieuwe dienstgebouw deels energieneutraal te laten functioneren.
Bantaskine adviseerde en ontwierp de werktuigbouwkundige installaties voor de nieuwe bediengebouwen.
|